Clientelismo electoral y subjetivación política en África. Reflexiones a partir del caso de Benín
PDF

Palabras clave

20 years after the reintroduction of multipartism
the democratization process seems to be a global failure in Africa. Yet
this article argues that the configuration of the public sphere has been deeply disrupted by the institutionalisation of universal suffrage. Although competitive voting has failed to fundamentally transform the structures of power
it has produced significant shifts within the popular imaginaries of power and legitimacy. But these changes remain a highly ambivalent and paradoxical process
the Beninese case study shows that it is partly in the melting pot of electoral clientelism that people learn how to vote
and “civic virtues” assert themselves. For a fuller understanding of this process of democratic subjectification
we must analyse the material culture of voting transactions in their most concrete aspect. In this respect
the domestication of an “imported”. democratic modernity is inextricably linked to the globalization of goods and objects belonging to the “material civilization of success”. democratización
clientelismo
movilización electoral
subjetivación política
economía moral
cultura material del voto

Cómo citar

Banégas, R. (2014). Clientelismo electoral y subjetivación política en África. Reflexiones a partir del caso de Benín. Desacatos. Revista De Ciencias Sociales, (36), 33–48. https://doi.org/10.29340/36.302

Resumen

Con la llegada del multipartidismo, el “clientelismo electoral” aparece como una virtud ética para los ciudadanos de Benín.** El autor estudia la economía moral presente en las prácticas y las representaciones de la democracia electoral. Es necesario entender los marcos morales de la riqueza y de la autoridad legítima en la sociedad beninesa, los cuales se adaptan de manera más o menos coherente a las nuevas reglas del juego político. Esos aspectos no pueden estudiarse sin tomar en cuenta los cambios en los imaginarios políticos —indisociables de sus formas materiales—, lo que lleva el autor a analizar las formas de “mercantilización” del voto como elemento de aceptación de las virtudes cívicas.
https://doi.org/10.29340/36.302
PDF